Minden, amit a célkitűzésről tudni szeretnél - 2. rész

Legutóbbi írásomból megtudhattad, hogy a SMART modell alapján milyen egy megfelelően kitűzött cél. Kétrészes cikkem mai második darabjából kiderül, hogyan alakul a célok dinamikája, illetve azok hogyan függnek a motivációtól? Ha tetszett a múltkori bejegyzésem, olvasd el a mai folytatást is!


Egy jól kitűzött cél lehet MÚLT, JELEN vagy JÖVŐ fókuszú.

De miben is rejlik a különbség?

Dióhéjban:

  • a MÚLT fókuszú célok (LÉGY MINDEN, AMI VOLTÁL!): a coacholt személy kellemes emlékei miatt vissza akar térni egy korábbi eredményes életszakaszához, pl. újrakezdeni egy olyan tevékenységet, amelynek gyakorlásakor sokkal pozitívabban érezte magát. Ilyenkor a coach feladata, hogy pontosan beazonosítsa, miért is fontos az ügyfél számára a múlt, illetve hogy egyáltalán reális-e a régi célok felelevenítése.
  • a JELEN fókuszú célok (LÉGY JOBB MOST!): a coachee ösztönözve van, hogy most azonnal megtegye a cél felé vezető első lépéseket. Jó példa erre az az élethelyzet, amikor az ügyfél tudja, hogy 1 hónap múlva lejár a határozott idejű munkaszerződése, és új állást kell keresnie. Ilyenkor azonnal akcióba kell lendülnie, hogy pozitív irányba változtasson életén.
  • a JÖVŐ fókuszú célok (LÉGY MINDEN, AMI CSAK LEHETSZ!): tegyük fel, hogy 35 évesen elhatározod, hogy 5 éves határidővel felépítesz egy sikeres vállalkozást. Ehhez gondosan kitűzött, kisebb jövőorientált célokat kell egymásra építened, amelyek aztán végül elvezetnek a végeredményhez, a vágyott élethez.


BELSŐ vagy KÜLSŐ MOTIVÁCIÓ?

  • A kitűzött célok alapulhatnak a BELSŐ MOTIVÁCIÓn. Ilyen például, amikor gyermekkorodban elhatározod, hogy sikeres médiaszakember leszel, és saját belső vágyaid megvalósításának eredményeképpen elvégzel egy médiaiskolát, majd egy neves televíziónál kezdesz el dolgozni. Ezek a célkitűzések legbelülről jönnek, nem pedig valamilyen külső tényező hatására. Ennek megfelelően általában tartósnak is bizonyulnak.
  • A KÜLSŐ MOTIVÁCIÓra épülő célkitűzések (például csak azért szeretnél egy saját autót, mert már minden barátodnak van) ezzel ellentétben nem belőled fakadnak, hanem a környezetedből eredő hatásokból. Mivel nem tudsz velük igazán azonosulni, nagy valószínűséggel nem lesznek tartósak, és kisebb eséllyel valósítod meg őket, mint a belső motiváción alapuló célkitűzéseket.
  • A kombináltan BELSŐ és KÜLSŐ MOTIVÁCIÓból fakadó célkitűzések akkor lehetnek igazán megvalósíthatóak, ha a belső motivációd eléggé erős. Például az orvos közli Veled, hogy vérnyomásod csökkentése céljából rendszeresen sportolnod kellene, és ezzel a célkitűzéssel Te magad is azonosulni tudsz. Ez egy jó példa a kombinált motivációra.


Ami biztos: a túlságosan általános vagy irreális célok demotiválóak lehetnek. A kisebb célkitűzések a jól kezelhető lépésekre és feladatokra irányítják energiáinkat. Amennyiben nagyobb céljaidat kisebb lépések sorozatára bontod, tisztább képet kapsz és nagyobb eséllyel lehetsz hosszú távon sikeres. Ugye Neked is ez a CÉLod? Ha igen, keress meg még ma és vágjunk bele!



Vizdák Károly

business és life coach, motivációs szakértő

www.karolyvizdakcoach.hu/l/minden-amit-a-celkituzesrol-tudni-szeretnel-1-resz

#karolyvizdakcoach #businesscoach #lifecoach #goalsetting #dynamics #motivation